söndag 6 september 2009

1600-tals vintage


Nu är äntligen mitt projekt klart. En tröja stickad som på 1600-talet efter ett amerikanskt mönster i tidningen "Piecework". Enligt denna så var det sådana här tröjor de första amerikanska invandrarna på "Mayflower" hade och förlagan finns tydligen på något museum i London.


Den är stickad från ärmarna och ner och garnet jag använt är ett handspunnet ullgarn, spunnet av Fale Artut på en äkta gammal spinnrock och hon har kallat det för "Kristina Magdalena".
Jag har dock fuskat lite och lagt till den virkade kanten och satt dit en knapp istället för knytsnoddar.

4 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Den är väldigt vacker.

Janette Millbom sa...

Gud så häftigt!!

Myricas Farmor sa...

Hej
vad den blev fin, jag har tidningen men har tyckt "njaa" men nu ser jag det blev jätte bra.
Ha en god eftermiddag

Kristina sa...

Intressant med ett så gammalt plagg som förlaga. Fint i Fale Artuts garn också!