onsdag 11 mars 2009

Ny på Vintagestickning

Jag är ny medlem i vintagestickning och jag lägger in ett komprimerat inlägg av ett som jag har haft på min egen blogg. Och som delvis är orsaken till att jag är medlem på den här bloggen.

Av min mamma har jag fått en bok som min farmor har haft. Den heter Stora boken om Handarbete och är från 1978. Det är tips och beskrivningar om vävning, virkning, stickning, broderier och sömnad. Stickbeskrivningarna är riktigt intressanta retromönster som jag kan tänka mig att göra något av. Och eftersom det är en nybörjarbok så är det enkla beskrivningar .

Den här tröjan är jag lite sugen på. Enkel att sticka och snygg, dessutom så är den modern.

Just nu håller jag på att sticka ett par sockor som finns beskrivna i boken. Jag återkommer med dessa när de är klara.

4 kommentarer:

Janette Millbom sa...

välkommen hit :-)

Annika Odelstav sa...

Så kul med boken - den står ju imin hylla också! Kanske ska ta fram den och titta med lite nya ögon!

Karin Berg sa...

Janette; Tack!
Annika; visst är det. Och den är fylld av spännande saker man kan göra. Även sy. Jag har också fått en pärm med olika stickbeskrivningar som min mamma sparade på under 70-talet. Jag tänkte gräva fram den och skriva lite om den också.

Lotta-livets väv sa...

Oj, oj! Boken har min farmor haft! *fniss* Känner mig helt plötsligt gammal! Jag har köpt den själv! Nåväl detta var en kul blogg.... Jag tog upp en gammal teknik häromdagen då jag slyngade mig två band! Det var så roligt att jag nog kommer att använda slyngade band till både det ena och det andra. På min blogg finns bild på mina två första band!