lördag 21 februari 2009

Inspiration av en knapp

Förra helgen var jag på besök hos min syster och köpte knappar i hennes sybehörsbutik.
Hon köper in restlager och har många fina vintageknappar. De här knapparna slog an en ton hos mig och sätte igång mina tankar och minnen. Knapparna är av plast men av äldre sort. De är tunga och doftar lite som bakelit, särskilt om de blir fuktiga.Jag såg en grå kofta framför mig då jag hittade de vinröda knapparna. Koftan är figurstickad med ytmönster och "upphottad" med rödkant och röda knappar.
Bilderna har jag hittat i en tidning, Åhlen och Åkerlunds Stickat nr 3, 1946.
Pojken på bilden är väldigt lik min pappa och jag har sett bilder från den tiden på mina föräldrar i hemstickade plagg i grått svenskullgarn. Jag vet också att flera i släkten var duktiga sömmerskor och de handarbetade mycket. Som ett exempel hade mamma en hemsydd overall av blåtyg med pluttlucka som knäpptes ihop med röda knappar.
Har kikat runt i mina gamla sticktidningar och hittat mycket fint men det finns en hållhake. Nästan allt är stickat i mycket tunnt garn och med tunna stickor 2.5 - 3 och det blir för långsamt för mig. Provlappen jag visar är stickad med stickor 4 och dubbelt Visjö från Östergötlandsullspinneri. Uppläggningskanten är gjord med hjälp av en vackert röd alpacka också den dubbel. Som jag tänker nu blir nog koftan schackrutig med växelvis rätstickning och slätstickning. Det blir inte några mucher, men kanske något broderat kryss.
hej fr. Koftan

5 kommentarer:

Blipp sa...

Underbart vackert, känner liksom doften ändå hit..

ANNEPÅLANDET sa...

Det ble utrolig fint! Enkelt, men lekkert!

Efwa - Medea sa...

Det är väldigt vackert med grått och rött i kombination. Ska bli spännande att se vad det bir av din kofta.

Kristina sa...

Ja, jag håller med övriga, väldigt snyggt, tidlöst och enkelt.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vad roligt att ni gillar idén.
Ibland går jag många turer innan det blir bra. Det här kändes rätt från början.