lördag 14 februari 2009

Valentine-vintage

Happy Valentine! Dette er dagen for røde roser -



Jeg har gjort oppvarmingsøvelser - mens jeg funderer på hva jeg skal lage i Vintage-KALen. Vottene heter ”Den svenske ret- og vrangstrikkede vot” og er fra mormors ”Strikkebog for barneskolen” fra 1901 (se også her).

Nå har jeg ikke selv spunnet garnet, fra mine egne sauer, det gjorde de sikkert i 1901. 60 gram ensfarget ullgarn, står det i oppskriften. Den er beregnet på håndarbeidstimene i 3. klasse, altså for småpiker på 8-10 år. Nå er det vel ikke så mange jenter på 8 år som kan strikke såpass i våre dager, men vanskelig er det ikke. Men det tok sin tid med tynne pinner.



Originalen er strikket i ensfarget, lyst garn, se så forskjellige de blir med striper. Jeg har alltid ønsket meg rød- og hvitstripete votter. Med røde roser blir det Valentine-votter!



Mansjetten er i trekkspillteknikk – som er mye brukt i våre dager også. Den gjorde votten veldig lang, særlig hvis du skal ha den innenfor ermet, så jeg snudde den og brettet den ned i stedet som en dekorativ effekt. Resten av votten er i vrangbordstrikk (2 rette, 2 vrange), det gir votten veldig god passform – den sitter som et skudd enten du har brede eller smale hender. Rart at det ikke er mer vanlig å strikke votter på denne måten i dag? Ingen tommelkile er nødvendig, og fellingene er helt enkle.

Tenker nok at skolejentene i 1901 strikket i ullgarn – det tok det de hadde. Mine er strikket i Mirasol fra Du Store Alpakka – ett nøste av hver farge, stramt og tett på pinner 2 ½ , perfekt for en frossenpinn i Vinter-Norge. Det røde garnet er håndmalt i nydelige nyanser. Disse vil jeg bruke mye!

4 kommentarer:

Janette Millbom sa...

VERKLIGEN fina vantar!!! Och blommor! Trodde ett tag att de skulle dekorera vanten med, men det var bara bilden som vart dekorerad eller? och så fint foto med apelsinen där. du har verkligen fin formkänsla!

/J

Fröken Slöjd sa...

Underbara vantar.
Jag hittade mönstret här hemma också i boken Handledning i metodisk undervisning i Kvinnlig slöjd av Hulda Lundin utgiven första gången 1892 mitt exemplar är från 1913. Måste sätta upp på önskelistan över sticknigar. Hur många maskor la du upp? De föreslår 65, 69 eller 73.
Hälsnigar från Fröken Slöjd som inte startat något Vintage ännu.

ANNEPÅLANDET sa...

Takk for fine kommentarer - jeg har prøvekjørt vantene og de er deilige, myke og varme!

Janette - det var meningen å dekorere med blomstene, men de kom jo bare i veien! Jeg er veldig praktisk anlagt når det gjelder klær, og liker det enkelt. Så blomstene ble nok til overs... Kanskje på en halsvarmer eller skjerf i samme rødfarge etter hvert?

Frøken Sløjd - jeg la opp 65 masker, pinner 2,5 og garn Mirasol fra Du Store Alpakka. Jeg strikket STRAMT. Elasiteten i vrangborden gjør at votten passer nesten alle størrelser - dette er jo egentlig en barnevott. Jeg lagde votten lengre enn oppskriften - prøvde den på underveis. Mansjetten snudde jeg og brettet ned, så votten er dobbelt over håndleddet.
Jeg antar maskeantallet i din oppskrift tilsvarer str Barn - Dame - Herre. De brukte ofte veeeldig tynt garn og tynne pinner tidligere.

Jullan sa...

De är verkligen urläckra!!! Delar du med dig av mönstret?